Tegenwoordig worden hebben veel mensen een smartphone. Waar vroeger iedereen nog met een Nokia 3310 rondliep zie je nu overal de nieuwste iPhones en Samsungs. Met deze nieuwe telefoons kun je veel meer doen dan vroeger doordat je er mee op internet kan. Door deze ontwikkelingen zijn er ook nieuwe vormen van mobiele abonnementen beschikbaar. Maar wat is nu een passend abonnement en kloppen de kosten wel?
Regels voor kosten mobiel abonnement
Vanuit de rijksoverheid is er voor het bellen, sms’en of internetten met een mobiele telefoon binnen Nederland geen maximumprijs vastgesteld. Wanneer je dit vanuit het buitenland doet is er wel een maximumprijs. Zo mogen: inkomende gesprekken niet meer kosten dan €0,05 p.m en uitgaande gesprekken niet meer kosten dan €0,19 p.m. Ook mag sms’en maximaal €0,06 kosten per verzonden bericht en moet het ontvangen van berichten gratis zijn. Wat internet betreft mag een MB niet meer kosten dan €0,20.
Je bent het waarschijnlijk al gewend maar je moet altijd via een sms op de hoogte gebracht worden van de kosten wanneer je in het buitenland bent. Buiten Europa moet je provider je zelfs op de hoogte brengen wanneer je €50 euro aan data hebt verbruikt.
Mobiele abonnementen
Anno 2015 is er een uitgebreid aanbod van mobiele abonnementen. Zo zijn er nog de standaard abonnementen waarbij je 400 bel minuten/sms’jes hebt maar ook abonnementen die onbeperkt bellen en sms’en aanbieden. Een provider die op alle fronten onbeperkte bundels aanbied is Robin-mobile. Zo heb je al voor €20,- per maand een mobiel abonnement met onbeperkt internet, bellen en sms’en. De internetsnelheid is hier echter wel beperkt. Wil je een hogere snelheid dan zal je een iets duurder abonnement moeten nemen. Hierbij wordt standaard 50 MB data tegoed geleverd voor binnen Europa.
Mocht je niet precies weten waar je naar op zoek bent, informeer dan eerst goed. Niets is zo vervelend dan een abonnement af te sluiten waar je twee jaar aan vast zit waarbij de provider in jou gebied slechte dekking bied. Zoek dus altijd even op de website van de provider naar de dekking in jouw omgeving. Op deze manier voorkom je teleurstelling en een hoop problemen. Wanneer dit slecht te vinden is kun je altijd even telefonisch contact opnemen met de provider. Telefonisch contact zou ik je sowieso aan willen raden. Vaak hebben providers nog een leuke aanbieding die niet op de website vermeld staat. Op deze manier kun je wellicht nog wat kosten besparen.
Let dus op wat voor abonnement je neemt, wat de kosten er van zijn en hoe buitenbundel tarief verrekend wordt. Neem contact op met verschillende providers en laat je niet verrassen. Wil je alle mogelijkheden onbeperkt hebben kies dan voor een provider zoals Robin-mobile.