Facebook is een van ’s werelds grootste databases met informatie over haar gebruikers. Dit klinkt natuurlijk eng en is het ook wel een beetje. Toch kun je er als ondernemer of organisatie je voordeel mee halen. Retargeting, segmenteren, doelgroepbepaling en nog veel andere facetten zijn essentieel voor een goede campagne. Facebook beheerst dit ontzettend goed en kan jouw campagne goed afbakenen.
Wat zijn de te bepalen segmenten?
Segmentatie kan op basis van vele criteria. De meest gebruikte zijn leeftijd, interesses, geografische bepalingen of inkomensbepalingen. Dit vind je terug bij bijvoorbeeld het bureau van statistiek welke deze segmentatiecriteria gebruiken om interessante gegevens te publiceren. Bij bedrijven worden deze voornamelijk gebruikt om de marketingcommunicatiedoelgroep te bereiken. Nu er online geadverteerd kan worden, is dit zeer effectief en nauwkeurig te bepalen.
Facebook Ads
Facebook werkt middels het systeem Edgeranking. Deze laat gebruikers slechts een aantal updates per dag zien op basis van relevantie. Dit kunnen pagina’s zijn zoals dumpert.nl maar ook je beste vrienden. Verder laat Facebook advertenties zien. Dit gebeurt aan de hand van het Atlas advertentie systeem. Met dit systeem wilt Facebook ook een grotere concurrent worden van Google advertising, waar nu het meeste online advertising budget heen gaat. Dit is ook op basis van gebruikersgegevens bij bijvoorbeeld advertenties op publishersites maar ook door middel van advertenties bij zoekopdrachten. Hier gaat tot op heden het grootste gedeelte van de uitgaven naartoe.
Wat maakt adverteren op Facebook zo effectief?
Er zijn meerdere redenen waarom adverteren op Facebook zeer gunstig is. De afbakening kan zeer nauwkeurig geregeld worden waardoor je kosten per click of bereik zeer laag zijn. Uiteindelijk zul je ook pas per click betalen. Doordat er zeer goed kan worden ingespeeld op gegevens met het Atlassysteem kan dit ontzettend effectief. Zeker specialisten zoals The NextBestWeb kunnen hier uitzonderlijke prestaties mee behalen.