Marketing is een heel erg brede term en in principe heeft het als definitie dat het alle activiteiten zijn die zorgen voor de promotie en verkoop van een bepaald product of een bepaalde service. Daarnaast is digital marketing een verzamelnaam voor alle reclame die voor die promotie verspreid wordt via verschillende digitale kanalen. Denk hierbij aan zoekmachines als Google, sociale media, e-mail en websites. Digital marketing cijfers, Digital marketing trends cijfers, Digital marketing consultant cijfers en digital media zelf, zijn tegenwoordig belangrijk, doordat het een veelvuldig gebruikte manier is om je bedrijf relatief snel te kunnen laten groeien. Digital marketing wordt uitgevoerd op het internet. Dit is anders dan bij bijvoorbeeld traditionele marketing. Hier wordt namelijk gebruik gemaakt van televisie en de radio.

 

Wat is het verschil tussen digital marketing en online marketing?

 

Online marketing en digital marketing zijn twee verschillende begrippen, ook al worden deze termen in het dagelijks leven vaak als synoniemen van elkaar gebruikt. Digital marketing heeft dus alles te maken met het via digitale kanalen verspreiden van promoties. Het is dus een overkoepelend begrip: van apps op je telefoon tot elektronische billboards en van e-mails tot een reclame die je op je tijdlijn bij Facebook voorbij ziet komen. Online marketing daarentegen, wat ook wel internet marketing wordt genoemd, valt onder digital marketing. Het heeft namelijk alles te maken met dat wat er op het internet gebeurt, zoals bijvoorbeeld SEO en social media marketing. SEO wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Digital marketing kan meer inzicht bieden in punten als de effectiviteit en de rendabiliteit van marketingcampagnes. Digital marketing geeft ook een tal van mogelijkheden qua personalisatie en vormgeving. Dit houdt in dat je de content die je hebt gecreëerd in meerdere vormen kunt aanbieden. Dit is vooral handig omdat ieder persoon een andere voorkeur heeft. De een kijkt liever een video, teriwjl de ander het liefst een informatieve tekst leest.

 

Verschillende soorten van digital marketing

 

Er is niet maar één vorm van digital marketing. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om jouw bedrijf te promoten via digitale kanalen. Er zijn drie mogelijkheden om jouw bedrijf te promoten die het meest gebruikt worden. Allereerst heb je SEO. SEO, ook wel search engine optimization is een methode om te zorgen dat jouw website makkelijker te vinden is in zoekmachines als Google. Als je ervoor zorgt dat jouw website gemakkelijker te vinden is, dan zullen de bezoekersaantallen ook toenemen, wat op den duur kan leiden tot hogere verkoop van jouw product of service. Content marketing is een brede term. Alles wat emt content te maken heeft valt hieronder. Campagnes met content marketing zijn minder commercieel van aard. Social media marketing maakt gebruiken van kanalen als Facebook en Instagram om content te delen. Op die manier wordt een doelgroep aangesproken die het vervolgens weer deelt met hun eigen sociale netwerk. Social media marketing kan ervoor zorgen dat jouw brand exposure toeneemt en dat het klantbereik groter wordt. Dit kan na

verloop van tijd voor meer verkopen en dus ook meer geld zorgen.